FANDOM

ChromeIcon

Logo Google Chrome

Ie logo

Logo IE

Przeglądarka internetowa – program służący do przeglądania internetu.

Najpopularniejsze przeglądarki Edytuj

Do najpopularniejszych przeglądarek należą:

Lp. Przeglądarka Udział w rynku światowym (%) (stan na wrzesień 2008) Lp. Przeglądarka Udział w rynku w Polsce (%) (stan na 15 grudnia 2008)
1. Internet Explorer 71,52 1. Internet Explorer 48,7
2. Mozilla Firefox 20,41 2. Mozilla Firefox 42,7
3. Safari 6,93 3. Opera 7,4
4. Google Chrome 0,82 4. Google Chrome 0,6
5. Opera 0,72 5. Safari 0,3

Historia Edytuj

Firefox

Logo Firefoksa

Opera

Logo Opery

Safari

Logo Safari

Większość osób sądzi, że pierwszą przeglądarką internetową był NCSA Mosaic, a niektórzy byliby skłonni przypisać pierwszeństwo Netscape'owi. Mało kto jednak wie, że norweska Opera ukazała się wcześniej niż Netscape i Internet Explorer. Nie ona była jednak pierwsza. Na przełomie 1990 i 1991 roku ukazała się World Wide Web, pierwsza przeglądarka. Mosaic, przeglądarka pod Uniksa, ukazała się w 1993 roku. Rok później pojawiły się Opera i Netscape, a dopiero w 1995 – Internet Explorer. Mozilla Suite była początkowo maskotką pakietu Netscape Navigator. 31 marca 1998 roku firma Netscape Communications Corporation upubliczniła kod źródłowy swojego produktu, co dało początek przeglądarce Mozilla Suite. Początkowo miała ona jedynie służyć jako platforma testowa nowych rozwiązań programistycznych oraz baza, na podstawie której miał powstać przeznaczony dla użytkownika końcowego Netscape Navigator. Po podjęciu przez AOL decyzji o zaprzestaniu rozwoju Netscape'a powołano Fundację Mozilla, rozpoczynając pracę nad programem Phoenix, znanym dziś pod nazwą Mozilla Firefox. Obecnie Firefox jest drugą pod względem popularności przeglądarką.

Silniki przeglądarek Edytuj

Najpopularniejszym silnikiem, ze wzgędu na duży udział w rynku przeglądarki Internet Explorer, jest Trident. Cechuje go niski stopień zgodności ze standardami internetowymi. Kolejne miejsca zajmują: Gecko, WebKit/KHTML i Presto. Poszczególne silniki renderujące różnią się od siebie na tyle znacząco, że dana strona może wyglądać inaczej w różnych przeglądarkach.

Przeglądarki internetowe
Epiphany | Galeon | Internet Explorer | K-Ninja | Mozilla | Mozilla Firefox

Netscape Navigator | Opera | Safari | Google Chrome

Więcej z Fandomu

Losowa wiki