FANDOM

Ie logo

Logo IE

Windows Internet Explorer, dawniej Microsoft Internet Explorer (w skrócie IE lub MSIE) – przeglądarka stron WWW. Pierwsza wersja została wyprodukowana przez Microsoft w 1995 roku. Jest standardowo dołączany do systemu Windows, a dawniej także do Macintosh.

Statystyki i konkurenci Edytuj

Internet Explorer jest najczęściej używaną przeglądarką internetową. Jej udział w rynku światowym wynosi niemal 75%. Tymczasem jej rywal na większości frontów, Mozilla Firefox, ma 21%. Od roku 2004 obserwuje się jednak tendencję spadkową (wówczas niektóre statystyki dawały IE ponad 80% rynku).

W Polsce jednak Internet Explorer ma większe kłopoty z utrzymaniem całego rynku. Biorąc pod uwagę wszystkie wersje, przeglądarka Microsoftu ma około 48,7% udziałów, a Firefox – 42,5. Jeśli jednak liczyć tylko wersje najnowsze (IE 7.0 i Fx 3.x), 16 października 2008 roku najpopularniejsza z alternatywnych przeglądarek wyprzedziła produkt firmy Billa Gatesa. Podobnie, jeśli liczymy najpopularniejsze wersje (MSIE 6.x jest częściej używane, niż MSIE 7.x) – Firefox ma 6,2% przewagi.

Kontrowersje Edytuj

Wokół Internet Explorera krąży wiele kontrowersji. Oto najważniejsze z nich:

Umowa z Apple Edytuj

Przeglądarka IE dostarczana jest razem z każdą wersją systemu Windows, do niedawna także z każdym komputerem Apple Macintosh (na mocy umowy między firmami Apple a Microsoft). Stało się to powodem sporu między Microsoft a Netscape Communications, który znalazł swój finał w sądzie – pośrednim jego efektem był proces wytoczony Microsoft przez kilka stanów oraz Urząd Antymonopolowy USA – jego główny wątek zakończył się jesienią 2002 roku patową ugodą.

Brak możliwości usunięcia Edytuj

Od wersji Windows 98, niektóre elementy systemu są zależne od IE. Z tego powodu przeglądarka nie może zostać usunięta, a w przypadku jej skasowaniu wali się cały system.

Kompatybilność Edytuj

Wiele stron internetowych jest kompatybilnych tylko z Internet Explorerem. Spowodowane jest to tym, że IE ma kilka nietypowych funkcji niewystępujących w innych przeglądarkach. Istnieją organizacje próbujące zwalczać te strony (np. od 2003 do 2007 jedną z popularniejszych roganizacji były osiolki.net).

Przeglądarki internetowe
Epiphany | Galeon | Internet Explorer | K-Ninja | Mozilla | Mozilla Firefox

Netscape Navigator | Opera | Safari | Google Chrome

Więcej z Fandomu

Losowa wiki