FANDOM

Fedora – dystrybucja, która powstała w wyniku przekształcenia systemu Red Hat na wersję płatną (RHEL – Red Hat Enterprise Linux). Oddzieliła się od Red Hata zamieniając w Fundację Fedora. Fedora jest na licencji open source.

Nazwa Edytuj

Nazwa wzięła się od kapelusza – fedory. Związane jest to z pochodzeniem dystrybucji, a dokładniej z rodzin Red Hata, który w swoim logo ma również kapelusz.

Repozytoria Edytuj

Oryginalne repozytorium Fedory zawiera wyłącznie oprogramowania na wolnych licencjach. Nie znaczy to, że jest trudno znaleźć oprogramowanie niewolne. Powstały w tym celu repozytoria RPM-Fusion i Livna. Nie mają one nic wspólnego z Fedora Project.

Wydania Edytuj

Każda wersja Fedory posiada swoją nazwę kodową oraz numer wydania. Do wersji 6, dystrybucja nazywała się Fedora Core, później już Fedora.

  • Najnowsza wersje Fedory to Fedora 10 (nazwa kodowa Cambridge). Wydana 25.11.2008r.;
  • Fedora 9 (nazwa kodowa Sulphur) – wydana 13.05.2008r.;
  • Fedora 8 (nazwa kodowa Werewolf) – wydana 8.11.2007r. Koniec wsparcia technicznego – 07.01.2008r.;
  • Fedora 7 (nazwa kodowa Moonshine) – data wydania: 31.05.2007r.

Wcześniejsze wydania miały nazwy kodowe: Zod (FC6), Bordeaux (FC5), Stenz (FC4), Heidelberg (FC3) i Tettnang (FC2).

R ozpowszechnianie Edytuj

Najnowsza Fedora (w wersji 10) jest dostępna na:

  • płycie DVD z instalatorem;
  • płycie LiveCD, również z instalatorem, jednakże system ściąga niezbędne pakiety z sieci'

Dzięki graficznemu instalatorowi Anaconda system jest łatwy do instalacji. Istnieje możliwość wyboru pakietów, które chcemy zainstalować (np. pakiet biurowy, przeglądarka itp.).

Linki zewnętrzneEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki